W ramach stałej współpracy Stowarzyszenie Handlowe Amerykańskiego Przemysłu Drewna Liściastego (AHEC) ponownie zaprosiło studentów jednej z najbardziej renomowanych szkół meblarstwa w Wielkiej Brytanii – Rycotewood Furniture Centre przy City of Oxford College – do wspólnego projektu kreatywnego. Tym razem zadaniem adeptów było stworzenie mebli do przechowywania z wykorzystaniem wybranego przez nich surowca: amerykańskiego czerwonego dębu, wiśni lub klonu.
Zadanie postawione przez AHEC studentom drugiego roku polegało na stworzeniu mebli do przechowywania z wybranych amerykańskich gatunków drewna liściastego, które nie cieszą się wielką popularnością wśród projektantów. Uczestników projektu zachęcono do wykorzystania surowca w możliwie najbardziej twórczy i efektywny sposób, w pełni czerpiąc z jego naturalnych właściwości. W ich ostatecznych projektach wykorzystano różnorodne techniki, takie jak opalanie, obróbkę CNC, nacinanie i tkanie.
Do roli mentorki projektu zaproszono brytyjską projektantkę mebli Nathalie de Leval, która na początku współpracy podzieliła się ze studentami własnymi doświadczeniami. W kolejnych etapach projektu nadzorowała postępy prac i kontynuowała mentoring, służąc każdemu poradą i konstruktywną krytyką pomysłów.
– Współpraca z AHEC i studentami szkoły Rycotewood to prawdziwa przyjemność. Obserwowanie studentów eksperymentujących z drewnem, odkrywających nowe sposoby obróbki i stosujących tę wiedzę w praktyce było wspaniałym doświadczeniem – powiedziała Nathalie de Leval. – Wiele osób biorących udział w tym przedsięwzięciu wniosło bardzo osobiste podejście do swoich projektów, co tylko podkreśliło ich zrozumienie zadania. Pomimo ograniczeń, z jakimi musieli się zmierzyć w związku z pandemią, jakość projektów i ich wykonania jest wyjątkowa i mam nadzieję, że studenci będą dzielić się oraz wzajemnie inspirować swoimi przyszłymi projektami – dodała Nathalie de Leval.
Ubiegły rok był bardzo trudny dla młodych adeptów meblarstwa właśnie ze względu na pandemię.
– To był naprawdę wyjątkowy rok, w którym studenci wykonali innowacyjne meble do przechowywania na potrzeby projektu AHEC. Tuż przed zamknięciem gospodarki wszyscy mieli okazję spędzić dwa tygodnie na warsztatach i poeksperymentować z amerykańskimi gatunkami drewna liściastego przy użyciu szeregu kreatywnych procesów wytwórczych, co stanowiło podstawę do rozwoju własnych pomysłów podczas nauki zdalnej. Biorąc pod uwagę okoliczności i wykorzystane procesy pracy, uczestnicy stanęli na wysokości zadania i moim zdaniem tegoroczna grupa może pochwalić się wybitnymi efektami prac – powiedziała opiekunka roku, Rachel Hicks.
Projekty
Tworząc koncepcję swojej szafki na herbatę Christoph Kurzman zainspirował się pracą projektanta tkanin – Jo Elbourne’a, czerpiąc wzór graficznego kształtu z tradycyjnej japońskiej techniki układania mat Tatami. Kurzman zdecydował się na wykorzystanie wiśni ze względu na jej subtelne ciepło, które uzupełnia tkane panele.
Alastair Minus stworzył szafkę do przechowywania kawy i akcesoriów do jej parzenia, którą można umieścić w kuchni. Amerykański czerwony dąb został na początku opalony przy użyciu japońskiej metody Shou Sugi Ban, a następnie przycięty i nałożony na płótno, które umożliwia płynne otwieranie drzwi.
Alasdair Sandy zaprojektował wiszącą szafkę do przechowywania whisky, ozdobioną plecionymi frontami z czerwonego dębu. Surowiec ten został również użyty do wykonania korpusu mebla, podczas gdy szuflada powstała z wiśni, aby uzyskać subtelne zróżnicowanie kolorystyczne.
Szafka Dana Alexandra ma wzór krzyżowy, stworzony przy użyciu techniki kerfingu, co pozwala na prześwitywanie światła z wewnątrz mebla. W tym projekcie wykorzystany został czerwony dąb z dodatkiem miękkiego klonu do wykonania detali.
Leo Freechild stworzył stolik nocny z czerwonego dębu i wiśni z wnęką na czasopisma oraz ukrytą szufladą i drzwiczkami. Panele przednie zostały wyżłobione w technologii CNC, aby zwiększyć doznania dotykowe, podczas gdy precyzyjne połączenia na jaskółczy ogon przekładają się na większą wytrzymałość mebla. W korpusie projektant zastosował pojedynczą wiśniową deskę, aby uzyskać ciągłą linię słojów wokół gotowego mebla.
Charlie Teager-Neale zaprojektował szafkę na whisky z wycięciami na odbijającą światło miedź. Mebel inspirowany jest miedzianymi alembikami używanymi do produkcji alkoholi. Przemyślnie ukryty czujnik pod szafką aktywuje wewnętrzne światło LED. Konstrukcja mebla wykonana jest z czerwonego dębu, barwionego japońskim tuszem.
Szafka na zioła i przyprawy Willa Kenyona została wykonana z amerykańskiego miękkiego klonu z ukośnymi łączeniami z orzecha włoskiego, który nadaje meblowi kontrastu kolorystycznego. Dekorację na frontach szafki wykonano ręcznie z największą pieczołowitością za pomocą wygiętych spinaczy i młotka odciskającego faktury.
Harry Alvarez-Garmon wykonał skromny, ale funkcjonalny stojak na telefon i klucze przeznaczony do umieszczenia przy drzwiach wejściowych w mieszkaniu. Całość wykonana jest z litego czerwonego dębu.
– Współpraca z Rycotewood to znakomita okazja, aby zapoznać utalentowanych młodych ludzi ze świetnie się prezentującym, ale niedostatecznie wykorzystywanym w produkcji mebli zrównoważonym materiałem, a jednocześnie zachęcić ich do eksperymentowania – powiedział David Venables, dyrektor AHEC na Europę. – Projekt zrealizowany we współpracy z Rycotewood jest częścią naszych szerszych działań mających na celu zachęcenie europejskich projektantów i twórców młodszej generacji do odejścia od używania wybranych modnych gatunków drewna i sięgania po wszystkie gatunki, jakie oferuje natura, aby w ten sposób przyczyniać się do zrównoważonego wykorzystania zasobów leśnych – dodał David Venables.
***
O Rycotewood Furniture Centre
Od ponad osiemdziesięciu lat Rycotewood Furniture Centre cieszy się uznaniem w branży meblarskiej. Studenci szkoły regularnie zdobywają nagrody w krajowych konkursach, takich jak New Forest Show, Mixology czy City & Guilds. Dzięki rozbudowanej sieci partnerskiej, studenci Rycotewood mogą współpracować z organizacjami takimi jak Muzeum im. Pitta Riversa i prezentować swoje prace w Worshipful Company of Furniture Makers. Wyjątkowość Rycotewood polega na tym, że szkoła oferuje kształcenie zawodowe od kursu wprowadzającego (na poziomie 1) do licencjatu z wyróżnieniem (na poziomie 6). Program meblarski prowadzony przez szkołę jest ostatnim w kraju, który traktuje to rzemiosło priorytetowo – każdy student ma swój warsztat, a szkoła oferuje praktyki w przedsiębiorstwach na terenie całej Wielkiej Brytanii.
Studenci odbywają praktyki prowadzone przez doświadczonych nauczycieli w profesjonalnie wyposażonych warsztatach, gdzie mogą zdobywać niezbędną wiedzę zawodową. Rycotewood oferuje też kursy na poziomie uniwersyteckim: kształcenie zawodowe w projektowaniu i produkcji mebli oraz licencjat z tej samej dziedziny, obydwa w pełnym i niepełnym wymiarze godzin.
http://www.cityofoxford.ac.uk/our-courses/furniture
@rycotewood_furniture
Stowarzyszenie AHEC
AHEC jest wiodącym międzynarodowym stowarzyszeniem handlowym, reprezentującym amerykański przemysł drewna liściastego. Od ponad 30 lat AHEC prowadzi działania promocyjne na arenie międzynarodowej, z powodzeniem budując charakterystyczną i kreatywną markę dla amerykańskiego drewna liściastego. AHEC słynie z twórczej i ambitnej współpracy z architektami i projektantami, a projekty takie jak Connected, Legacy czy MultiPly prezentowane podczas Festiwalu Designu w Londynie podkreślają potencjał zrównoważonych materiałów drewnianych i inspirują do większego ich wykorzystania. W Polsce AHEC zrealizował dwa projekty – Natural Born z udziałem polskiego projektanta Tomka Rygalika oraz kontynuację projektu pod nazwą Natural Born Collective z udziałem adeptów designu i obróbki drewna.
AHEC jest pionierem w dziedzinie modelowania środowiskowego cyklu życia (LCA) dla liściastych gatunków drewna, a podejście to zaadaptowane zostało przez inne branże. LCA dokonuje pomiaru różnorodnych czynników wpływu, takich jak pierwotne zapotrzebowanie na energię (ze źródeł odnawialnych i nieodnawialnych), potencjał globalnego ocieplenia, zakwaszenia, eutrofizacji oraz tworzenia ozonu troposferycznego.
@ahec_europe (Twitter, Instagram)