Tegoroczna edycja Łódź Design Festival 2022, pod hasłem RE:GENERACJA, jest zachętą do poszukania odpowiedzi na wyzwania, z jakimi mierzymy się na początku trzeciej dekady XXI w. Na festiwalu zaprezentujemy działania, które sprzyjają odbudowie zarówno indywidualnej, jak i systemowej. Poszukamy sposobów na zregenerowanie nie tylko środowiska naturalnego, ale i tkanki miejskiej, instytucji społecznych, a co najważniejsze – każdego z nas. Tak o koncepcie 11-dniowego festiwalu mówi jego dyrektor Michał Piernikowski.
Organizatorzy przygotowali bogaty program, w którym nie zabraknie międzynarodowego konkursu wzorniczego dla młodych projektantów make me! oraz plebiscytu must have na najlepsze polskie produkty. Na zwiedzających od 12 do 22 maja czekać będą także wystawy w przestrzeni Art_Inkubator oraz w miejscach towarzyszących, debaty i panele dyskusyjne, a także aktywności dla młodszej widowni.
Ideą, która będzie przyświecać wszystkim wydarzeniom, to zachęcenie do dokonania głębszej refleksji nad stanem aktualnego świata i wyzwaniom, które przed nami stawia. Aby na końcu stwierdzić, że tytułową RE:GENERACJĘ musimy traktować jako stały proces, który pozostanie już z nami na zawsze.
Niezwykle ciekawie zapowiada się tegoroczne otwarcie festiwalu, wzbogacone obecnością wybranych kuratorów, którzy oprowadzą festiwalową publiczność po swoich ekspozycjach. Start już w czwartek 12 maja o godz. 18:30, w Centrum Festiwalowym – Art_Inkubator w Fabryce Sztuki przy ul. Tymienieckiego 3. Ponadto w harmonogramie tego dnia swoje miejsce mają m.in. wernisaż wystawy „Słownik ukrainizmów” (Galeria Re:Medium) oraz warsztat „Re-kreacja: generowanie koncepcji kolekcji akcesoriów” organizowany przez sponsora festiwalu – markę odzieżową LPP.
Drugi dzień dostarczy zwiedzającym wyjątkowych emocji. A to wszystko za sprawą gali wręczenia nagród w konkursie make me! 2022. W tym roku wpłynęło 147 zgłoszeń, w tym z Niemiec, Szwajcarii, Włoch, Słowacji, Holandii, Kanady, Węgier, Litwy, Chin i Austrii, spośród których wybrano 26. finalistów. To oni powalczą o łączną pulę nagród, która dzięki Mecenasowi Festiwalu Ceramice Paradyż, sponsorom INTERPRINT Polska i LPP oraz partnerowi Cosentino wynosi aż 60 000 zł! Z opublikowaną 12 kwietnia listą finalistów, których prace trafią na ekspozycję, można zapoznać się na stronie lodzdesign.com
– 16. edycja Festiwalu pod hasłem RE:GENERACJA składnia nas do zatrzymania i zastanowienia się nad wyzwaniami współczesnego świata. W tym czasie zmienił się festiwal, zmieniła się też Ceramika Paradyż, ale niezmienne pozostało nasze przekonanie o wartości i zasadności wspierania młodych twórców oraz współtworzenia tego bardzo ważnego dla polskiego wzornictwa wydarzenia, pełniąc w tym roku ponownie zaszczytną rolę Mecenasa Festiwalu – powiedział Tomasz Popielawski, rzecznik prasowy Ceramiki Paradyż.
Tuż przed galą eksperckiej analizie poddany zostanie temat projektowania w myśl zasad zrównoważonego rozwoju. O odpowiedzialnej architekturze, jej celach i znaczeniu porozmawiają wyjątkowi goście: Robert Konieczny z KWK Promes, Marta Sękulska-Wrońska, reprezentująca pracownię WXCA, Agnieszka Kalinowska-Sołtys z APA Wojciechowski oraz krytyk architektury Marcin Szczelina i Aneta Konowrocka, Marketing Manager Cosentino.
Z kolei estetycznych wrażeń tego dnia z pewnością dostarczy zwiedzającym wystawa jednego z najważniejszych twórców drugiej połowy XX wieku, Romana Modzelewskiego. W 110. rocznicę urodzin i 25. rocznicę śmierci organizatorzy Łódź Design Festival, Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi oraz Muzeum Miasta Łodzi zainicjowali Rok Romana Modzelewskiego 2022, a w jego ramach przygotowało wystawę „RM. Roman Modzelewski. Sen o Łodzi”. Ten wieloznaczny tytuł odnosi się zarówno do miasta (w którym od 1945 roku Roman Modzelewski mieszkał i pracował), jak też do stworzonych przez niego nowatorskich projektów jachtów oraz mebli. Na ekspozycji będzie można poznać sylwetkę artysty i zobaczyć blisko 100 unikatowych obiektów: rzeźb, obrazów, reliefów, dokumentów, fotografii, przykładów sztuki użytkowej, kompozycji w przestrzeni publicznej miasta i regionu. W znaczący sposób uzupełnią ją projekty łodzi oraz mebli, w tym oryginalne fotele RM56, RM57 i kultowy RM58. To zapowiedź jednej z najbardziej atrakcyjnych wizualnie wystaw na Łódź Design Festival w ostatnich latach.
Równie atrakcyjnie zapowiada się kolejny dzień festiwalowy. W przestrzeni Art_Inkubator w Fabryce Sztuki o godz. 17:00 odbędzie się gala wręczenia statuetek must have 2022. Najbardziej doceniany w branży plebiscyt, który wyróżnia najlepsze polskie produkty pochodzące od krajowych projektantów i producentów, osiągnął w tym roku niepotykaną liczbę zgłoszeń oraz przyznanych wyróżnień.
„Ten plebiscyt to dla nas wyjątkowe zobowiązanie i odpowiedzialność. A towarzysząca mu wystawa to swego rodzaju rekomendacja konsumencka. Przy wyborze finałowych projektów próbujemy odejść od idei związanych z doskonałością produktu, widzianego tylko przez pryzmat prawidłowego projektowania. Wspólnie z radą ekspertów, wskazujemy raczej przedmioty będące obiektem pożądania współczesnych konsumentów i odpowiadają na ich różnorodne potrzeby.” – mówi Michał Piernikowski.
Wystawę prezentującą wyróżnionych w tegorocznej, 12. edycji plebiscytu będzie można zwiedzać w rotundzie Manufaktury również po zakończeniu 16. Łódź Design Festival, czyli w dniach 12-28.05.2022. Z pełną listą wystawców można zapoznać się na stronie lodzdesign.com
W programie tego dnia nie zabraknie także interesujących spotkań z ekspertami. Podczas panelu dyskusyjnego, którego inicjatorem jest Mecenas festiwalu – Ceramika Paradyż, zaproszeni goście: Maja Ganszyniec (Ganszyniec Studio) oraz Marcin Szczelina (Architecture Snob) poruszą temat niezwykle aktualny: Projektowania w duchu gospodarki cyrkularnej. Spotkanie poprowadzi Maciej Rychliński – Brand Manager Ceramiki Paradyż.
Z kolei odbywające się o godz. 15:00 oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Piknik na skraju drogi”, prezentującej prace sześciorga finalistów konkursu Mazda Design Experience 2020/2021, będzie niezwykłą okazją do spotkania z autorami wyłonionych projektów. Tytuł wystawy, nawiązujący do słynnej powieści braci Strugackich, w tym wypadku został potraktowany z jednej strony dosłownie, bo tematem konkursowych zmagań była: reKREACJA, rozumiana jako odnowa naszej kondycji fizycznej i mentalnej. Z drugiej, można go rozumieć jako design końca pewnego okresu (i początku innego), proces twórczego re-designu budującego na nowo harmonijną relację człowieka z naturą.
Szczególne miejsce w programie łódzkiego festiwalu zajmuje ARCHIBLOK. Jak co roku jego uczestnicy, eksperci i ekspertki zajmujący się architekturą i urbanistyką, rozpoczną od przedstawienia prezentacji poświęconych najciekawszym aspektom swojej pracy zawodowej, by następnie wziąć udział w tradycyjnie już porywającej dyskusji. Ważnym tematem tegorocznej debaty będą działania poświęcone tematyce miejskiej i architektonicznej. Podczas spotkania, które odbędzie się 22 maja o godz. 11:00, zaproszeni goście m.in.: Małgorzata Kuciewicz (CENTRALA), Przemo Łukasik (medusa group), Jo Jurga będą chcieli zwrócić szczególną uwagę na relację miasto – człowiek – zieleń, poruszyć tematy naszego samopoczucia w dostępnych przestrzeniach – zarówno publicznych, jak i prywatnych oraz zastanowić się jak otoczenie może wpływać na nasze zmysły, stan ducha. Ważnym wątkiem tegorocznej debaty, którą poprowadzi reporter, fotograf i tłumacz architektury Filip Springer, będzie także regeneracja architektury. Uczestnicy spotkania wspólnie postarają się odpowiedzieć na pytanie: jak czerpać z historii i jak adaptować istniejące przestrzenie do obecnych potrzeb.
Istotnym uzupełnieniem tegorocznego Łódź Design Festival jest cały blok wystaw towarzyszących festiwalowi.
Cofniemy się w przeszłość. Zapoznamy się z „Elementarzem polskiego dizajnu” i architekturą ośrodków wypoczynkowych z czasów PRL–u, dzięki wystawie „Ostatni turnus”. W ramach tej pierwszej ekspozycji, dostępnej w Akademickim Centrum Designu zostanie zaprezentowanych 100 projektów polskiego designu, powstałych w ciągu ostatniego stulecia, od 1918 roku po dni dzisiejsze. Wśród 100 obiektów, obok mebli, szkła czy porcelany, czyli przedmiotów powszechnie kojarzonych z designem, znalazły się rzeczy mniej oczywiste: kroje liter, loga, dziecięce zabawki, neony, szybowiec, skuter, a nawet wizualne projekty Ptasiego Mleczka i gumowego kółka Ringo. Wystawa pokazuje zarówno projekty współczesne, jak i te, które zdążyły zyskać miano klasyki. Można będzie oglądać unikaty i prototypy, które nigdy nie weszły do masowej produkcji oraz rzeczy bardzo popularne i przedmioty codziennego użytku.
Z kolei w podróż na „Ostatni Turnus” zabierze nas – jako wczasowiczów – Marcin Wojdak, autor instagramowego profilu o architekturze powojennego modernizmu – Cosmoderna. Przed publicznością festiwalową zostaną zaprezentowane fotografie wczasowych ośrodków z lat 60. i 70. XX wieku, często opowiedziane przez autora tak, aby – jak sam mówi – nasycić towarzyszącą mu nostalgię z młodości. Instagramowy profil służy mu przede wszystkim do pisania, a zdjęcia służą mu do tego tylko jako pretekst. Opuszczone budynki, mające lata świetności dawno za sobą, których nie wypełnia już dziś gwar turystów lub kuracjuszy, opowiadają nam historię czasów minionych. A każdą historię można opowiedzieć na wiele sposobów.
Na terenie Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki zostanie zaprezentowana także wystawa poświęcona tegorocznym nagrodom Mies van der Rohe Award. Jak tworzyć współczesną architekturę? Co zrobić by z biegiem czasu nie traciła na swojej aktualności, a zyskiwała nowy potencjał? A jak sprawić by nadawała kierunki przyszłym pokoleniom? To pytania kluczowe dla Konkursu Architektury Współczesnej Unii Europejskiej, któremu poświęcona jest wystawa. Prezentuje ona idee, którymi kierowali się twórcy w zestawieniu z opiniami ekspertów nominujących do nagrody. Odwiedzający będą mogli przeanalizować czy intencje architektów i kierunki projektowe zawarte w ich pracach są odczytywane zgodnie z zamierzeniami. Będą mogli również prześledzić wielowymiarowość projektów, poznać ich cechy wyróżniające. I umieścić to w szerszym, zarysowanym na wystawie kontekście – rodzimych projektów z poprzednich lat czy wszystkich laureatów.
Niezwykle ciekawą tematykę podejmuje wystawa „DOBRA/NOC”, która opowiada o tym, co składa się na dobry sen. Porusza kwestie rytuałów, wyciszenia, potrzeby bliskości, właściwego wyposażenia sypialni czy nowych wspierających technologii, które poprawią jakość naszego snu.
Założeniem wystawy jest przejście przez cały cykl, od powrotu do domu (zakończenia pracy), przez rytuał wieczorny, zasypianie, bliskość ze sobą lub z partnerem, aż po sen głęboki, przebudzenie i wejście w nowy dzień. Zaprezentowane zostały produkty, które często symbolizują cały segment rynku, tak aby zwrócić uwagę na skalę wyboru. Celem kuratorki jest uwrażliwianie na rolę snu i zaproszenie do zadbania o jego jakość we własnym zaciszu domowym.
Pełna wersja programu Łódź Design Festival oraz opisy wszystkich wydarzeń i wystaw dostępne są na stronie lodzdesign.com
***
– Obserwatorzy kolejnych edycji Łódź Design Festival zauważają, że staramy się zagłębiać w tematy, które nie przebiły się jeszcze do szerszej świadomości. W trakcie poprzednich festiwali zachęcaliśmy na przykład do naprawiania rzeczy, szukaliśmy sposobów na zmniejszenie zaśmiecenia środowiska tworzywami sztucznymi, analizowaliśmy mocne strony rzemiosła. Naszą ambicją jest, żeby festiwalowe hasła wzmacniały pozytywne trendy, które są szansą na to, że na nowo określimy kształt codzienności. Co roku staramy się, aby hasła nawiązywały do najważniejszych w danym czasie zjawisk. Tegoroczne przyszło dosyć naturalnie. „RE:GENERACJA” to z jednej strony wezwanie, abyśmy spróbowali się zregenerować fizycznie, psychicznie. Niezmiennie istotne są tematy związane z katastrofą klimatyczną. Spróbujemy zastanowić się, w jaki sposób możemy zregenerować naszą planetę, ale i nasze zachowania, sposoby, w jakie wytwarzamy przedmioty, kształtujemy nasze otoczeni, żyjemy. – mówi Michał Piernikowski, dyrektor Łódź Design Festival, zapraszając jednocześnie do własnego zdefiniowania, czym jest owa regeneracja.
Organizacja Łódź Design Festival jest możliwa dzięki wsparciu Łódzkiego Centrum Wydarzeń oraz Miasta Łódź. ŁDF dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Mecenasem festiwalu po raz 16. została marka Ceramika Paradyż. W gronie sponsorów znalazły się firmy INTERPRINT Polska oraz LPP. Zaś partnerami festiwalu są: Mazda, Cosentino, Manufaktura, Porta, Rado, Art_Inkubator w Fabryce Sztuki.
Patronat medialny nad wydarzeniem objęły: Architecture Snob, Architektura&Biznes, Architektura-murator, Architekt Wnętrz, BIZNES meble.pl, Bryla.pl, Czas na Wnętrze, DesignDoc, Dezeen, Design Alive, designteka.pl, Dobre Wnętrze, Domosfera.pl, Elle Decoration, Label, MAGAZIF, M jak mieszkanie, Onet, Vogue, WhiteMad, Urządzamy.pl.